Data Continuity Services

Bescherm alles overal en altijd

Data continuiteit zonder zorgen

Cloud protectie en archivering

Centraal beheerde omgeving

Geintegreerde veiligheid

Hardware specifiek voor DCS

Alkum DCS – Data Continuity Services

Met trots heeft Alkum haar nieuwe innovatieve Data Continuïteit Service gelanceerd die volledig gericht is op het meest belangrijke van het bedrijfsleven. Het efficiënt beheren en veiligstellen van data.

Samen met onze partners Quest, Commvault, WatchGuard en Excepta heeft Alkum een end-to-end continuïteitsoplossing ontwikkeld met het oogpunt op veiligheid en beschikbaarheid van data. Of deze data zich nu lokaal, in de Cloud of verspreid over meerdere locaties bevindt, is voor DCS geen belemmering. DCS volgt de data door overal dezelfde graad van bescherming te bieden en past bij ieder type organisatie!

DCS is een service die Alkum aan haar klanten levert als een volledige outsourcingsoplossing en wordt aangeboden met als primair doel om klanten te ontzorgen. Door te helpen met de back-up, herstel en Disaster Recovery (DR) strategieën, het aanbieden van onze DCS Cloud en het leveren van de benodigde lokale resources (hard- en software incl. installatie en configuratie diensten) hoeft men geen zorgen meer te hebben over het ingewikkelde en tijdrovende proces om back-ups te controleren, herstelacties uit te voeren en tevens na te moeten denken hoe DR processen gedefinieerd moeten worden. Alkum levert DCS als een end-to-end service!

Onze DCS leveranciers

Quest

Quest

Rapid Recovery
NetVault
QoreStor

CommVault

CommVault

Complete Data Protection
Backup & Recovery
Disaster Recovery
Metallic

Excepta

Excepta

Hardware leverancier

WatchGuard

WatchGuard

Firewalls
Bedreigingsdetectie
Server beveiliging
EndPoint beveiliging

Zijn we klaar voor het datatijdperk?

Digitale transformatie leidt tot grote veranderingen in IT. Deze veranderingen bieden kansen, maar brengen ook risico’s met zich mee. De voortdurende groei van data en het voortdurend uitdijen van IT-infrastructuren en -workloads naar de Cloud, naar mobiele endpoints, naar internet of things-toepassingen – maken organisaties volledig afhankelijk van hun IT-systemen, maar ook kwetsbaarder. Het datatijdperk is begonnen, maar zijn organisaties er wel klaar voor?

Gebruikersfouten, hardware- en connectiviteitsproblemen en niet in de laatste plaats cybercriminaliteit kunnen leiden tot downtime en dataverlies. Downtime is niet meer acceptabel voor de bedrijfscontinuïteit en dataverlies niet vanwege de strenge privacyregels.

Dit alles speelt zich af in steeds complexer wordende IT-infrastructuren, waarin het beheer steeds meer tijd in beslag neemt, ook als het gaat om dataprotectie en disaster recovery. Om data te beschermen en tegelijkertijd de snelle veranderingen te blijven ondersteunen is een dynamische dataprotectie oplossing nodig die brede ondersteuning van applicaties en systemen combineert met eenvoudig centraal management en efficiënte centrale en decentrale dataopslag.

Voor maximale flexibiliteit zou een dataprotectie-oplossing onafhankelijk moeten zijn van de onderliggende, complexe IT-infrastructuur.

En dat is nu precies waar Alkum zich in heeft gespecialiseerd: één oplossing, één systeem, met één enkele interface waarmee alle data binnen een organisatie kan worden beheerd en beschermd, of deze zich nu bevindt op lokale servers, in de private of public Cloud of op endpoints.

Bescherming van digitaal bedrijfskapitaal

Nu bedrijven en organisaties volledig afhankelijk zijn van IT-systemen en data in feite het bedrijfskapitaal vormt, zijn hardware problemen, gebruikersfouten en de onveilige cyberwereld een immens risico voor de bedrijfscontinuïteit.
Downtime van cruciale systemen legt de bedrijfsvoering plat en verlies van cruciale data is onacceptabel vanwege omzetverlies, reputatieschade en de strenge wet- en regelgeving rond privacygevoelige data.
In dit datatijdperk wordt beschikbaarheid van data dan ook steeds belangrijker, maar tegelijkertijd ook complexer.

Complexiteit
Ondertussen groeit de hoeveelheid data exponentieel, volgens IDC zelfs met zo’n 61% per jaar, en worden IT-infrastructuren almaar complexer, met steeds meer al dan niet gevirtualiseerde workloads, public Cloud en verschillende typen systemen die elkaar aanvullen.
Consolideren van systemen blijkt niet overal te werken of te lukken, waardoor data verspreid staat over uiteenlopende platformen.
Deze complexiteit leidt tot tijdrovend beheer, vooral als het gaat om data- en opslagbeheer, dataprotectie en disaster recovery. Vaak worden verschillende tools naast elkaar gebruikt en is niet te achterhalen of alles wel voldoende wordt beschermd.

Kwetsbare infrastructuren

Digitale transformatie zorgt voor een enorme groei van het aantal ‘connected’ systemen en gebruikers. De groeiende hoeveelheid data, de spreiding van data over verschillende systemen en steeds meer endpoints maken IT-infrastructuren kwetsbaar, ook in verband met cybercriminaliteit. De snelle opkomst van ransomware aanvallen via phishing, credential theft en social engineering is een steeds groter probleem aan te worden. Niet voor niets blijkt uit de jaarlijkse World Cyber Protection Week Survey, dat bijna 90% van alle IT-managers zich zorgen maakt over cybercriminaliteit. De vraag is niet meer óf, maar wanneer een organisatie slachtoffer wordt. Snel herstel na een cyberaanval is dan ook essentieel voor iedere organisatie.

Dataprotectie wordt datamanagement

Waar lang geleden een eenvoudige back-up van data leek te volstaan, stellen moderne, Multi-Cloud omgevingen veel hogere eisen. Daarbij lopen dataprotectie, disaster recovery en het managen van de groeiende hoeveelheid data steeds meer door elkaar.

Back-up en Herstel
De spreiding van data over een groot aantal systemen, endpoints en de Cloud maakt van dataprotectie voor veel organisaties een uitdaging. Bovendien groeit de hoeveelheid data razendsnel en neemt het aandeel ongestructureerde data toe. Deze is lastiger te beheren, wat de situatie alleen maar complexer maakt. Waar staat alle data eigenlijk? Wordt er wel van alle data een back-up gemaakt? Wat gebeurt er met data in de Cloud? En hoeveel systemen voor back-up zijn er in gebruik? Kunnen bestanden, applicaties en systemen eenvoudig worden teruggezet na een incident?

Disaster Recovery
Bovendien is back-up maar één aspect van dataprotectie. Naast de mogelijkheid om data terug te kunnen zetten gaat het vooral om het vermijden van downtime. Bedrijfskritische applicaties die offline zijn kosten bedrijven veel geld en kunnen zelfs fataal worden. Naast back-up en herstel wordt daarom disaster recovery steeds belangrijker: zorgen dat systemen snel weer online komen, dat applicaties weer volledig werken, dat het bedrijf verder kan. Het maximale aantal uren downtime (RTO) en dataverlies (RPO) dienen te worden vastgelegd in een Service Level Agreement (SLA), waaraan een dataprotectie oplossing moet voldoen. Door de voortdurende datagroei, een toenemend aantal workloads en een steeds grotere afhankelijkheid van IT worden deze SLA’s scherper en complexer. Hoe kan dataprotectie aan deze SLA’s blijven voldoen?

Archivering

Die enorme hoeveelheid data maakt ook het beheren, het efficiënt opslaan en het archiveren van data steeds belangrijker. Welke data is cruciaal voor de bedrijfsvoering? Welke data wordt het meest geraadpleegd en welke data nauwelijks? En is alles wel eenvoudig terug te vinden? Efficiënt plaatsen van data, zoals het plaatsen van de cruciale data op snelle systemen en minder vaak geraadpleegde data op goedkopere of tragere media, kan een organisatie veel geld besparen terwijl data toch volledig toegankelijk blijft. Daarnaast is het belangrijk privacygevoelige data veilig en vindbaar op te slaan, om te kunnen voldoen aan strenge wet- en regelgeving zoals de AVG, maar ook om deze te beschermen tegen diefstal en andere cybercriminaliteit.

Dataprotectie en datamanagement volgens Alkum

DCS levert een complete, geïntegreerde dataprotectie- en datamanagement oplossing voor Multi-Cloud IT-omgevingen. DCS ondersteunt ieder type workload en iedere locatie: hybride, lokaal, Cloud, fysieke servers, virtual machines (VM’s), applicaties en databases, endpoints-apparatuur en meer ondersteund door SLA’s die samen met de klant worden gedefinieerd. Door de rijke functionaliteit en de zeer brede ondersteuning van platformen, applicaties, snapshots, hardware, hypervisors en Cloud-providers is DCS overal inzetbaar. Naast back-up, herstel en archivering, biedt DCS veilige encryptie, efficiënte de-duplicering en bedrijfszekere disaster recovery (DR). Daarbij kunnen o.a. ook endpoints, Microsoft Office365, Microsoft Dynamics en Salesforce volledig beschermd worden.

Door eenvoudige datamigratie, uitgebreide zoekfunctionaliteit en intelligente automatisering van beheertaken helpt DCS bovendien datamanagement en data administratie sterk te vereenvoudigen.

Het unieke van DCS ligt in de holistische aanpak van datamanagement die volledig voldoet aan de eisen die hedendaags aan een datamanagement oplossing worden gesteld. DCS maakt overal gebruik van dezelfde backend services die naadloos samenwerken met alle functionaliteit welke beschikbaar is vanuit één enkele, centraal aangeboden, interface. Bovendien is DCS zo ontwikkeld dat datamanagement onafhankelijk van de onderliggende infrastructuur functioneert. Daarmee consolideert DCS dataprotectie en vergemakkelijkt de service het verplaatsen van data en workloads.